Förslag på dikter hämtade på nätet. Giv mig råd i mitt oråd.

1. Du är så varm, mjuk och len som silke. Dig ska jag aldrig dumpa, min älskade strumpa! 2. Påskironi Idag är det påsk Då ska jag äta mycket choklad. Förra påsken åt jag för mycket choklad, då fick jag ont i magen. Sen när jag skulle äta middag orkade inte jag maten. Då blev mamma arg. Jag fick ont i magen, Det var inte kul. 3. Lyckokatt Jag har en lyckokatt i famnen, den spinner lyckotråd. Lyckokatt, lyckokatt, skaffa mig tre ting: skaffa mig en gyllne ring, som säger mig att jag är lycklig; skaffa mig en spegel, som säger mig att jag är skön; skaffa mig en solfjäder, som fläktar bort mina påhängsna tankar. Lyckokatt, lyckokatt, spinn mig ännu litet om min framtid! Edith Södergran 4. Söka man måste... Söka man måste, om något skall finnas, sträva, om vinkande målet skall hinnas, skåda och tänka och gömma och minnas - då skall väl ändå till sist något vinnas? Karin Boye 5. Små ting Orkar du inte ett steg mer, inte lyfta ditt huvud, dignar du trött under hopplös gråhet -- tacka då nöjd de vänliga, små tingen, tröstande, barnsliga. Du har ett äpple i fickan, en bok med sagor där hemma -- små, små ting, föraktade i den tid, som strålade levande, men milda fästen under de döda timmarna. Karin Boye 6. En klassiker: I rörelse Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst. Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd. Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast. På ställen, där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång. Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr. K. Boye 7. Hur kan jag säga... Hur kan jag säga om din röst är vacker. Jag vet ju bara, att den genomtränger mig och kommer mig att darra som ett löv och trasar sönder mig och spränger mig. Vad vet jag om din hud och dina lemmar. Det bara skakar mig att de är dina, så att för mig finns ingen sömn och vila, tills de är mina. K.Boye 8. Ditt förslag!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Fantastiska förslag! Förmodligen kan man fylla sin hjärna med "nyttigare" saker än dikter, men jag tycker att när man väl börjat, vill man bara memorera fler! Att med ord gå förbi det vardagliga och röra vid djupa livstankar och/eller frammana känslominnen är ett sätt att stanna upp och leva livet på ett mer äkta sätt.



Trots alla år av litteraturstudier och privat läsning är min favoritdikt den här lyckliga lilla bagatellen (låna om du vill!):



"Soft kitty, warm kitty

Little ball of fur

Lazy kitty, pretty kitty,

Purr, purr, purr"



Funkar varje gång man är lite nere! :)

2010-04-02 @ 16:27:39
URL: http://matildassoapbox.blogspot.com
Postat av: Jibrail/Kapten Nemo

Magda, Jag har ju flera korta Haikudikter på bara tre rade som du borde kunna memorera rätt lätt! Kramar Jibrail/Kapten Nemo

2010-04-03 @ 01:53:45
URL: http://atlantisskuggor.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0